GURU DAN CABARAN SEMASA




Tekanan Emosi Dalam Kalangan Guru






 Pendahuluan
Artikel keratan akhbar tersebut merupakan sebuah laporan media yang boleh dikaitkan dengan kes stres di kalangan guru. Tajuk laporan tersebut adalah “Ramai Guru Sakit Jiwa”. Artikel ini telah diterbitkan oleh media akhbar Kosmo pada 10 Ogos 2014 dan disunting oleh wartawan Siti Nor Afzan Kasiman. Kisah ini  adalah sebuah kupasan realiti yang berlaku pada seorang guru pada hari ini. Kini, para guru di seluruh Malaysia sedang bergelut dengan cabaran yang sangat hebat iaitu tekanan mental dan gejala stres di sekolah.
Menurut Pakar Perunding Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida Zainal, setiap tahun dianggarkan 22,000 pesakit mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital berkenaan. Kira-kira 10 peratus daripada mereka terdiri daripada golongan guru.
Punca utama para guru tersebut dimasukkan ke hospital tersebut adalah kerana mereka tidak mampu menangani stres ataupun tekanan mental di dalam diri. Oleh yang demikian, mereka memerlukan bantuan rawatan sebelum terjerumus kepada simptom gila. Menurut laporan kosmo yang disiarkan pada tahun 2009 didapati guru-guru terdedah kepada risiko penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.
Kajian oleh Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pula mendapati 70 peratus daripada 9,000 guru di seluruh negara sangat tertekan ekoran daripada cabaran kerjaya yang diceburi mereka.
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), stres merupakan satu penyakit yang sering dikaitkan dengan kesihatan mental dan kerap menyerang masyarakat pada hari ini ( Azizi, Jamaludin dan Mazeni, 2010 ).
Stres juga boleh didefinisikan sebagai satu keadaan  emosi yang kompleks dan satu reaksi  fisiologi dan psikologi  yang berlaku  pada seseorang  apabila ia bertindak balas  kepada faktor-faktor luaran  di persekitaran seperti keadaan tempat kerja, sikap rakan, hubungan  dengan subordinat dan tekanan kerja.
Manakala stres dalam kalangan guru didefinisikan sebagai perasaan tidak selesa, emosi negatif, tekanan serta kekecewaan yang berpunca daripada aspek kerja mereka. (Kyriacau & Sutcliffe, 1978). Kebanyakkan guru pada masa kini terpaksa melakukan kerja-kerja perkeranian, menyedia alat bantu mengajar, menghadiri kursus sepanjang minggu dan terpaksa melakukan penyesuaian terhadap tugasan dan ini sedikit sebanyak telah menganggu emosi dan minda mereka. Kyricaou (1987) kemudiannya mentakrifkan tekanan guru sebagai pengalaman yang dialami oleh guru berhubung dengan emosi yang tidak menyenangkan seperti ketegangan, kekecewaan, kebimbangan, kemarahan dan dukacita yang disebabkan oleh aspek-aspek pekerjaan sebagai seorang guru.
Seterusnya ia memberi kesan terhadap aspek tugas perguruan yang merangkumi kesungguhan menjalankan tugas, keyakinan diri dan yang paling membimbangkan adalah kerasionalan tindakan. Stres merupakan kunci utama kepada permasalahan tekanan mental. Kerjaya guru hari ini pula merupakan bidang yang sangat mencabar dan mengalakan suasana stres. Ianya telah dikaji, diperakui dan didedahkan pada media kosmo. Didapati kerjaya guru menduduki tangga yang keempat yang paling stres di Malaysia sepertimana yang ditunjukkan di rajah satu.


                                                                         Rajah 1

Punca-Punca Stres Di kalangan Guru.
Setiap perkara yang berlaku pasti ada penyebab yang mencetusknnya termasuklah masalah stres guru ini. Setelah saya meneliti, saya melihat pelbagai isu atau aspek dalaman mahupun luaran yang boleh menjadi penyebab kepada stres guru. Banyak juga kajian yang telah dijalankan oleh pengkaji di seluruh dunia untuk menyiasat punca utama berlakunya masalah ini. Berdasarkan beberapa kajian yang telah dijalankan dan rujukan ilmiah daripada pelbagai sumber, di sini saya menyenaraikan 5 punca utama berlakunya stres dikalangan guru di sekolah. Ianya adalah seperti yang berikut:
1.    Dasar perlaksanaan pendidikan kerajaan yang meningkatkan beban kerja guru.
2.    Ibu bapa yang tidak menyokong dan memahami guru.
3.    Faktor salah laku pelajar.
4.    Masalah Interpersonal di sekolah.
5.    Kekangan masa.dan kekurangan sumber kemudahan asas.
Kelima-lima punca yang disenaraikan ini merupakan faktor utama kepada gejala stres guru di sekolah. Saya akan merungkai satu persatu punca tersebut berdasarkan fakta dan sokongan beberapa kajian yang telah dijalankan.

Punca 1: Dasar perlaksanaan pendidikan yang meningkatkan beban kerja guru.

Gold dan Roth (1993) berpendapat salah satu punca yang menyebabkan guru mengalami tekanan adalah disebabkan oleh perubahan dalam sesuatu dasar. Falsafah Pendidikan Malaysia semakin hari semakin bermutu dengan perangkuman pelbagai kriteria dan tuntutan yang perlu diterapkan dalam objektif pendidikan. Perubahan semasa di kalangan arus modenisasi dan globalisasi menjadikan keperluan bidang pendidikan perlu dipertingkat dan dipertambahkan cakupannya kepada pengkayaan multi-bidang. Berdasarkan permintaan yang tinggi tersebut, guru terpaksa membayar harganya yang wujud dalam bentuk bebanan terhadap pelaksanaan dan menghadapi permasalahan sampingannya.
Kini profesion perguruan mengalami perubahan yang pesat dalam sistem pendidikan. Pelbagai dasar dan sistem pendidikan digubal atau diubahsuai sejajar dengan ledakan pengetahuan dan perkembangan dalam bidang sains dan teknologi. Ini menyebabkan bidang tugas seorang guru semakin bertambah dan membebankan.
Kehadiran sistem terbaru seperti Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dan Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) merupakan cabaran utama guru pada hari ini. Dasar tersebut merupakan sebuah sistem pendidikan yang baik dari segi perancangan namun sangat bermasalah dari segi perlaksanaannya. Para guru yang merupakan agen pelaksana merasa amat tertekan dengan kehendak sistem tersebut ekoran bebanan kerja yang kian bertambah dari masa kesemasa. Ianya telah diperakui dan dihebahkan di sidang media akhbar Sinar Harian pada 5 Disember 2013, Kosmo pada 9 Februari 2014, Harian Metro  pada 29 April 2011, Berita Harian pada 2 April 2010 dan banyak lagi. (Rujuk Lampiran 1)
Tujuan dasar pendidikan baru ini adalah amat positif namun ianya kurang meneliti kebajikan para guru. Guru memerlukan masa untuk melakukan anjakan paradigma yang dikehendaki namun ruang tersebut tidak diperolehi. Kesannya, ramai guru tidak dapat mencapai objektif dasar dan hanya terjerumus kepada isu stress dan tekanan hidup.  Sama ada rela atau tidak, mereka dituntut untuk menyesuaikan diri dengan sebarang bentuk perubahan serta pembaharuan dalam bidang pendidikan yang berlaku dari semasa ke semasa.
Adakalanya, tugas guru bukan sekadar pengurus di sekolah sahaja, malah mereka juga menjalankan tugas di peringkat daerah dan negeri. Jelaslah kepada kita bahawa guru mempunyai tugas harian, mingguan dan tahunan yang penuh mencabar dan profesion perguruan ini sebenarnya sukar, meletihkan dan membosankan (Faridah Karim dan Zubaidah Aman, 1998).Di sini menunjukkan, suasana dasar perlaksanaan pendidikan yang meningkatkan beban kerja guru ini amat membimbangkan dan sekaligus menjadi punca utama kepada masalah stres guru di sekolah.

Punca 2: Ibu bapa yang tidak menyokong dan memahami guru.

Sebuah kajian telah dilakukan oleh Tajulashikin Jumahat daripada Institute of Education, International Islamic University Malaysia pada April 2013 berkaitan dengan faktor stres dikalangan guru. Responden kajian terdiri daripada guru-guru dari 14 buah Sekolah Rendah Mubaligh di Kuala Lumpur. Di dalam kajian tersebut beliau telah menyatakan faktor hubungan guru dengan ibu bapa pelajar yang saling tidak memahami dilihat merupakan penyebab yang paling kuat kepada gejala stres.
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) juga mendedahkan, setiap hari pihaknya menerima laporan guru disaman oleh ibu bapa pelajar sehingga menyebabkan mereka berada dalam keadaan trauma dan takut untuk mengajar. Laporan ini boleh ditemui di portal Utusan Online bertarikh 3 Februari 2005 yang telah disunting olehHata Wahari. (Rujuk Lampiran 2)
Ibu bapa kebelakangan ini terlalu bersikap prejudis terhadap tindakan guru dan lebih mempercayai kenyataan anak daripada penjelasan guru disebalik perkara yang berlaku. Segala permasalahan sepatutnya dibawa dibincang bersama secara profesional namun sesetengah ibu bapa kini lebih gemar menyalahkan guru secara menyeluruh dan menghukum di mahkamah. Lebih menyedihkan ada sesetengah ibu bapa juga sanggup mengambil tindakan fizikal terhadap guru ekoran ketidakpuasan hati mereka terhadap guru.
Berbeza pada era tahun 70-an dan 80-an dahulu, para guru sangat dihormati oleh ibu bapa namun tidak lagi hari ini. Pada suatu ketika dahulu ibu bapa lebih mementingkan kebajikan guru daripada anak mereka dan sanggup memberi kerjasama kepada guru didalam usaha mendidik namun semuanya telah berubah sejak kebelakangan ini. Ibu bapa hari ini lebih cenderung menyalahkan dan memperendahkan guru. Inilah antara punca mengapa guru hari ini terlibat dengan gejala stres yang tinggi di sekolah.

Punca 3: Faktor salah laku pelajar

Kamaruzaman Kamaruddin dari Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris telah membuat kajian tentang tekanan kerja di kalangan guru sekolah menengah pada 10 Disember 2007 dan mendapati hasil kajian tersebut juga telah menyokong dapatan kajian Boyle et al. (1995) dimana mendapati faktor salah laku pelajar adalah faktor penting yang mempengaruhi tekanan kerja guru. Sikap biadap atau tidak menghormati dan menghargai guru ketika guru sedang mengajar seperti membuat bising, berbual-bual, tidak membuat latihan yang diberikan selain keluar kelas tanpa kebenaran guru yang sedang mengajar. Bagi pelajar-pelajar yang suka ponteng kelas, perkara itu juga telah menyebabkan tekanan emosi kepada guru tersebut secara tidak langsung kerana tindakan pelajar yang sebeginilah telah menyebabkan prestasi sesuatu mata pelajaran itu merosot dan sekaligus memberi suatu tekanan yang lain pula kepada guru-guru di sekolah.
Lebih membimbangkan, ada sesetengah murid bersikap berani dengan mengunakan pendekatan gangsterisme dan seksual terhadap guru. Pelbagai kes salah laku murid telah berlaku di seluruh Malaysia. Ianya boleh dibuktikan melalui laporan media seperti berikut (Rujuk Lampiran 3) :
i.              “Ugut Bunuh Cikgu” daripada sumber Berita Harian
ii.            “15 Pelajar Bantai Guru Displin” daripada sumber Berita Harian
iii.           “Patah Hidung Ditumbuk Murid” daripada sumber Harian Metro
iv.           “Cikgu Kena Cekik” daripada sumber Berita Harian
Laporan ini hanyalah sebahagian realiti senario tingkah laku murid hari ini. Faktor ini merupakan penyebab guru menghadapi tekanan di sekolah.

Punca 4: Masalah Interpersonal di sekolah.

Faktor hubungan interpersonal dalam sekolah juga merupakan faktor yang menyebabkan berlakunya tekanan dan stress di kalangan guru-guru. Hubungan interpersonal ini merujuk kepada hubungan guru dengan guru, guru dengan pengetua, guru dengan pegawai dan jabatan pendidikan, hubungan guru dengan staf sokongan, hubungan guru dengan pelajar dan hubungan antara guru dengan ibu bapa, penjaga atau waris pelajar. Perhubungan yang ada kalanya dingin antara guru-guru dengan personal yang terdapat di sekolah akan mempengaruhi dan memberikan implikasi yang kurang baik terhadap kualiti kerja guru-guru tersebut. 
Wujudnya jurang komunikasi di antara guru lama dengan guru baru dan kurangnya rasa hormat menghormati dalam kalangan guru ketika menjalankan tugas juga akan mengeruhkan lagi keadaan. Terdapat juga sebilangan guru yang suka mencampuradukkan urusan peribadi dengan tugas di sekolah yang mana sedikit sebanyak boleh menjejaskan hubungan dalam kalangan guru-guru.
Dapatan kajian Borg and Riding (1993) menegaskan faktor-faktor utama yang menyebabkan tekanan kerja ialah faktor perhubungan antara staf adalah punca utama yang menyebabkan tekanan kerja guru ialah berpunca daripada hubungan dengan staf yang diklasifikasikan sebagai hubungan interpersonal di antara staf.

Punca 5 : Kekurangan masa dan sumber kemudahan asas.

Laughlin (1984) yang mendapati bahawa tekanan masa dan kekangan sumber merupakan penyumbang utama kepada tekanan kerja guru.
Masalah kekurangan sumber asas pembelajaran seperti bilik darjah, makmal komputer, komputer dan perisiannya sering terjadi pada guru yang berkhimat dikawasan pendalaman. Kekurangan sumber seperti ini akan membantutkan perjalanan pengajaran dan menjejaskan kualiti pengajaran guru secara tidak langsung. Perkara ini sedikit sebanyak akan menimbulkan tekanan kepada para guru kerana menghadapi kesukaran untuk menjalankan rutin tnggungjawab harian mereka dengan sempurna. Perkara seperti ini mungkin dapat ditoleransi guru diperingkat awal namun sekiranya ianya berkekalan selama puluhan tahun, semestinya guru akan merasa tertekan dan rungsing.
Faktor kekangan masa pula juga mempengaruhi kadar tekanan guru, contohnya, pihak sekolah mengadakan ujian bulanan yang terlalu kerap telah menyebabkan guru-guru tidak berkesempatan untuk menghabiskan sukatan pelajaran kerana masa yang terlalu singkat. Di samping itu, guru itu juga harus memeriksa kertas jawapan pelajar dan membuat analisis keputusan ujian tersebut. Semua perkara  tersebut membuatkan masa guru semakin banyak digunakan untuk urusan kerja. Lebihan peruntukkan masa untuk bekerja bermakna pengurangan peruntukkan masa untuk urusan peribadi mahupun keluarga. Para guru terkejar-kejar dengan komitmen di sekolah sehingga terlepas kepada tanggungjawab peribadi yang lain ini. Perkara ini menyebabkan stres dikalangan guru. Laporan media seperti dibawah membuktikan realiti senario tersebut. (Rujuk Lampiran 4)
1.    “Guru, Pelajar kepenatan” daripada sumber Harian Metro.
2.    “Guru tiada masa untuk keluarga” daripada sumber Harian Metro
Laporan tersebut merupakan hanyalah secebis bahagian sahaja. Terdapat banyak lagi laporan media yang boleh ditemui berkaitan perkara ini.
Begitulah antara faktor atau punca berlakunya masalah stres dikalangan guru. Para guru perlu bijak mengurus tekanan kerja yang dihadapi, sekiranya tidak ianya akan mengundang banyak musibah kepada guru tersebut dan juga kepada pihak lain.

Langkah Mengatasi

Oleh yang demikian, satu langkah perlu diambil untuk membendung perkara ini daripada terus berleluasa. Wujud beberapa pendekatan yang boleh diamalkan bagi   mengurangi tekanan mental ini. Antara langkah mengatasinya adalah seperti makan makanan seimbang setiap hari, bersenam atau riadah secara kerap, membina hobi yang boleh mendatangkan ketenangan, merangka matlamat yang realistik di dalam hidup, berpandangan positif , menerima kelebihan dan kelemahan diri sendiri, bersedia berkongsi masalah dengan orang lain yang boleh dipercayai, mengamalkan teknik relaksasi otot secara progresif atau meditasi. Misalnya apabila merasa tertekan, perlahankan tarikan dan keluaran nafas anda untuk beberapa minit. Dan yang terakhir adalah dapatkan bantuan profesional sekiranya tekanan mental yang dihadapi berpanjangan atau sukar diatasi.

Kesimpulan

Secara umumnya, stres atau tekanan mental ini boleh berlaku kepada semua individu. Stres perlu diuruskan dengan baik supaya tidak menggangu kesihatan mental mahupun fizikal individu terutamanya guru. Keadaan guru yang stres secara tidak langsung memberi impak yang negatif kepada pengajaran dan muridnya.
Para guru perlu sentiasa bersikap proaktif didalam perlaksanaan kerja supaya dapat menghindarkan diri daripada sebarang tekanan. Walaubagaimanapun, isu stres kerja guru perlu diberi perhatian yang serius oleh semua pihak seperti pihak sekolah, Jabatan Pelajaran Negeri dan Kementerian Pelajaran Malaysia sebelum ia merebak dan menjadi sinonim dengan profesion keguruan.
Kementerian Pelajaran Malaysia boleh megambil anisiatif bagi membantu guru di dalam isu ini dengan mewujudkan pembantu guru disekolah bagi tujuan pentabiran dan perkeranian, walaupun ianya melibatkan belanjawan yang besar namun ianya berbaloi dengan hasil yang didapati. Perkara ini telah dicadangkan sendiri oleh bekas Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abdul Rahman Arshad pada 2 Februari 2010 di sidang media Berita Harian (Rujuk Lampiran 5). Pihak KPM juga boleh merancang sebuah kursus pengurusan stres kepada guru- guru disekolah.
Semoga peratusan stres di kalangan guru dapat dikurangkan dari masa kesemasa. Guru yang mana merupakan perintis melahirkan modal insan Negara perlu tabah menghadapi cabaran yang mendatang. Sesungguhnya, kualiti pengajaran yang baik adalah datangnya dari  guru yang sihat dan bebas dari stres.

Rujukan

Afzhan Kasiman.(2014). Ramai Guru Sakit Jiwa. Kosmo. Dimuat turun pada 2 Ogos, 2014, dari www.kosmo.com
Azizi Yahya, Jamaludin Ramli, Mazeni Ismail.(2010). Stress Dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah  Di Empat Buah  Negeri Di Malaysia. Asia Pasific Journal Of Educators And Education, vol 25, pp103-136.
Borg, M.G. And Riding, R.J.(1993). Teacher Stress And Cognitif Style. British Journal of Educational Psychology.
Faridah Karim dan Zubaidah Aman. (1998). Implikasi Burnout Di Kalangan Guru Terhadap Sistem Pendidikan. Prosiding Seminar Isu-Isu Pendidikan Negara. November 26 – 27. Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia, 317-333

Faridah Karim Dan Zubaidah Aman (1999). Peramal Burnout Di Kalangan Guru, Faktor Latar Belakang, Tekanan Di Peringkat Organisasi Dan Sokongan Sosial. Jurnal Pendidikan. (4): 13-23. 

Gold, Y. Dan Roth, R. A. (1993). Teachers Managing Stress And Preventing Burnout - The Professional Health Solution. London: The Falmer Press.
Hata Wahari. (2005). Setiap Hari Guru Disaman -- Sehingga Menyebabkan Mereka Berada Dalam Trauma, Takut Untuk Mengajar .Utusan Online. Dimuat turun pada 2 Ogos, 2014, dari http://www.utusan.com.my/utusan
Kamarulzaman Kamarudin.(2007). Tekanan Kerja di Kalangan Guru Sekolah Menengah. Jurnal Kemanusian Bil 10. Fakulti Sains Kognitif & Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Kyriacou, C. And Sutcliffe, J. (1978). teacher Stress. Prevalence Sources, And Symptoms. British Journal Of Educational Psychology. 48: 259-167

Tajulashikin Jumahat. (2013). Faktor-Faktor Penentu Stres Dalam Kalangan Guru: Sekolah Rendah Mubaligh Kuala Lumpur. Jurnal Kurikulum Pengajaran Asia Pasifik. Institute of Education, International Islamic University Malaysia.

 






Lampiran








Lampiran 1 : Keratan akhbar berkaitan tekanan guru terhadap Dasar Pendidikan Negara.







                                               Kosmo pada 9 Februari 2014







                                                 Harian Metro  pada 29 April 2011





                                                    Berita Harian pada 2 April 2010






                                                       Berita Harian pada 9 Mac 2012




Lampiran 2 : Keratan akhbar berkaitan ibu bapa yang tidak menyokong dan memahami guru















 Lampiran 3 : Kes salah laku murid terhadap guru









  Lampiran 4 : Keratan Akhbar masalah kekangan masa di kalangan guru









Lampiran 5





Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

1 comments

  1. Top 10 Casino Sites in Michigan - MapYRO
    Find your favorite casino games near you. 아산 출장샵 Michigan, 동두천 출장안마 Michigan, NJ & PA. 군산 출장마사지 Top Casino Sites 논산 출장마사지 for Casino Games - 2021. Find your favorite games in 김해 출장안마 our

    ReplyDelete